TABULA RASA -projekti

TABULA RASA

Tabula Rasa on moniaistinen ilmaisuympäristö, joka mahdollistaa uudenlaisen kehollisen itseilmaisun tutkimisen. Sitä on kehitetty yhdessä eri toimijoiden ja autismikirjolla olevien henkilöiden kanssa, soveltuen laajemmallekin yleisölle. Tabula Rasassa kokija ohjaa kehollaan herkästi ääntä, kuvaa ja matalia värähtelyjä, jotka luodaan tietokoneella kehon liikkeiden ja eleiden pohjalta. Ilmaisuympäristö tarjoaa mahdollisuuden yksilölliseen omaehtoiseen itseilmaisuun ja sen elementit voivat tarjota moniaistisen kokemuksen oman toiminnan ja ympäristön suhteista.

ILMAISUYMPÄRISTÖ ASIAKKAILLE

Tabula Rasa on tuonut Autismisäätiön asiakkaille kokonaan uudenlaisen ilmaisuympäristön. Se on pysyvästi installoituna Autismisäätiön Paciuksen ohjaus- ja valmennuspalvelujen tiloihin. Se tarjoaa autismikirjolla oleville asiakkaille moniaistisia kokemuksia, jotka voivat rauhoittaa, aktivoida tai tarjota erilaisia väyliä itseilmaisuun. Joku voi nauttia lattian värähtelystä, niin että haluaa levätä siinä pitkiä aikoja, toinen voi maalailla käsiä liikuttamalla värikkäitä savupilviä ja joku ilahtuu nähdessään oman kuvansa hitaasti muuntuvana, houkutellen kokeilemaan oman kehon ulottuvuuksia. Jollekin Tabula Rasa tarjoaa kauneuden kokemuksia.

TYÖRYHMÄ

Tabula Rasaa on kehitetty monialaisen työryhmän yhteistyönä:

Marko Tandefelt: Parasense, konsepti- ja kokemussuunnittelu, tuotanto, AV- ja sensoriteknologia

Jani Hietanen: konsepti- ja kokemussuunnittelu, TouchDesigner ja Max koodaus

Esa Ala-Ruona: Jyväskylän yliopiston musiikkiterapiaosasto, konseptointi, vibrotaktiilisuus

Juan Ignacio Mendoza Garay: liikeanalyysi, koneoppiminen, Max ohjelmointi 

Esa Vesmanen: Puredesign: tila-, materiaali- ja valaistussuunnittelu

Autismisäätiö: Synnöve Lindberg, Marjo Virnes, Kalle Kämäräinen & Herttoniemen tiimi

TEKNINEN TOTEUTUS

Projektin ohjelmointi, käyttöliittymäsuunnittelu ja kokemusmuotoilu käyttää hyväkseen koneoppimista, perustuen adaptoituvaan ja avoimeen sallivaan lähestymiseen, jossa kaikki eleet ja reagointitavat ovat oikeita ja luovia. Ohjelmistoina on käytetty TouchDesigneria (www.derivative.ca) ja IRCAMissa alunperin kehitettyä Max-ohjelmointiympäristöä (www.cycling74.com).

Tabula Rasan äänentoiston on mahdollistanut Genelec ja projisointiteknologian on mahdollistanut Epson. Tabula Rasan audiovisuaalinen vuorovaikutusohjelmointi on toteutettu Cycling ´74:n Max ja Derivativen TouchDesigner-ohjelmistoilla. Kiitos Genelecille, Epsonille, Cycling '74:lle ja Derivativelle tuesta.

RAHOITUS

Tabula Rasan ensimmäisen konseptin ja prototyypin kehityksen on mahdollistanut Taiteen edistämiskeskuksen projektiapuraha 2021.

Tabula Rasan lopullisen käyttöliittymän kehityksen Autismisäätiölle mahdollisti Suomen Kulttuurirahaston “Taidetta Kaikille” apurahan Paavo Koskisen Rahastosta 2022–2024.

KIITOS TUESTA JA YHTEISTYÖSTÄ:

Jyväskylän yliopisto

Parasense

Suomen Kulttuurirahasto

Taiteen edistämiskeskus

Cycling '74

Derivative

Epson

Genelec

 

 

TABULA RASA PROJECT

Tabula Rasa is a multi-sensory expression environment which enables the exploration of a new kind of embodied self-expression. It has been developed together with various collaboration partners and persons on the autism spectrum, designing an experience which is suitable for a wider audience. In Tabula Rasa, the experiencer sensitively controls computer generated sound, visuals and infra low vibrations with body movements and gestures. The expression environment offers an opportunity for individual self-directed self-expression and its elements offer a multi-sensory experience exploring relationship between one's own activity and the environment.

EXPRESSION ENVIRONMENT FOR CLIENTS

Tabula Rasa has brought a completely new expression environment to the clients of the Autism Foundation Finland. It is permanently installed in the premises of the Autism Foundation's Pacius guidance and coaching services. It offers clients on the autism spectrum multi-sensory experiences which can calm, activate or offer different avenues for self-expression. A person can enjoy the vibration of the floor so much that they want to rest on it for long periods of time, another person can paint with their hands by moving colorful clouds of smoke, and someone else might be happy to see their own image slowly changing, tempting them to experiment with the dimensions of their own body. Yet, for some others, Tabula Rasa offers simply experiences of beauty.

TEAM

Tabula Rasa has been developed as a collaboration by a multidisciplinary team:

Marko Tandefelt: Parasense, concept and experience design, production, AV and sensor technology

Jani Hietanen: concept and experience design, TouchDesigner and Max coding

Esa Ala-Ruona: Music Therapy Department, University of Jyväskylä, concepting, vibrotactility

Juan Ignacio Mendoza Garay: motion analysis, machine learning, Max coding

Esa Vesmanen: Puredesign: spatial, material and lighting design

Autism Foundation: Synnöve Lindberg, Marjo Virnes, Kalle Kämäräinen & Herttoniemi's team

TECHNICAL IMPLEMENTATION

The project's programming, user interface design and experience design utilizes machine learning, based on an adaptive and open permissive approach, where all gestures and ways of reacting are correct and creative. TouchDesigner (www.derivative.ca) and the Max programming environment originally developed at IRCAM (www.cycling74.com) have been used as key software development environments.

The sound reproduction of Tabula Rasa has been made possible by Genelec and the projection technology has been made possible by Epson. Tabula Rasa´s audiovisual interaction programming has been realized with Max by Cycling '74 and with TouchDesigner by Derivative. Thanks to Genelec, Epson, Cycling '74 and Derivative  for their support.

FUNDING

The development of the first concept and prototype of Tabula Rasa has been made possible by the Art Promotion Center's project grant 2021.

The development of Tabula Rasa's final user interface and realization for the Autism Foundation was made possible by the Finnish Cultural Foundation's "Art for All" grant from the Paavo Koskinen Fund 2022–2024.

THANK YOU FOR YOUR SUPPORT AND COOPERATION:

University of Jyväskylä

Parasense

The Finnish Cultural Foundation

Arts Promotion Centre Finland

Cycling '74

Derivative

Epson

Genelec

 

 

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Ajankohtaisiin