18.05.2022

Säynätsalon kunnantalo saanut Autismiystävällinen-sertifikaatin!

Tavolo Bianco – vastuullinen matkailuyrittäjä Säynätsalon kunnantalolla

Säynätsalon kunnantalo on yksi arkkitehti Alvar Aallon merkittävimmistä töistä, jolla on kansainvälisesti tunnettu asema modernin arkkitehtuurin historiassa.

Tavolo Bianco Oy vastaa Säynätsalon kunnantalon matkailuliiketoiminnasta. Toimintaan kuuluvat opastus-, majoitus-, kokous-, juhla- ja tapahtumapalvelut sekä designkauppa ja pidempiaikaisen majoituksen residenssitoiminta.

Matkailuyritys ottaa normaalioloissa vuosittain vastaan noin 6500 vierasta, joista lähes puolet ovat ulkomaisia. Vieraat ovat usein arkkitehtejä, opiskelijoita, muotoilijoita, Aalto-harrastajia, mutta yhä enemmän myös tavallisia matkailijoita, perheitä – ihmisiä, joita Aalto ja hänen lähipiirinsä kiehtovat tai heitä, joita kiinnostaa itseasiassa se, miksi Säynätsalon kunnantaloon pitäisi tutustua.

”Säynätsalon Kunnantalo ei ole vain turisteille tarkoitettu aidattu alue saaren yhteisön keskellä. Kehitämme tietoisesti toimintoja siten, että ympäröivä yhteisö, asukkaat ja muut yrittäjät tuntevat olonsa turvalliseksi ja viihtyvät, sekä heillä on mahdollisuudet harjoittaa elinkeinoaan ja hyötyä alueen ainutlaatuisuudesta ja vetovoimasta”, kiteyttää yrittäjä ja toimitusjohtaja Harri Taskinen yrityksensä toiminta-ajatusta.

Yritystoiminnan motto on: Riippumatta ammatistasi, koulutuksestasi, kokemuksestasi tai siitä missä vaiheessa elämääsi olet, mikä liikkuvuus sinulla on tai ketä rakastat, sinun on aina turvallista ja tervetullutta vierailla Säynätsalon kunnantalolla.

Autismiystävällisyys Kunnantalolla

Alvar Aallon yhteydessä puhutaan usein luontoyhteydestä, siitä kuinka arkkitehtuuri kunnioittaa ympäristöä, ei tuhoa, vaan sulautuu ja jalostaa ympäristöä. Hyvä arkkitehtuuri myös rauhoittaa ja luo turvallisuuden tunnetta. Huono arkkitehtuuri puolestaan vihastuttaa ja turhauttaa.

Haluamme tarjota mahdollisuuden tutustua tunnustetusti hyvään arkkitehtuuriin, ymmärtää sen vaikutus ja kehittää taitoa huomata yksityiskohtia ja kokonaisuutta tukevia ratkaisuja. Annamme mielellämme vinkkejä opastuksen muodossa, mutta kannustamme vierailijoita myös havainnoimaan arkkitehtuuria omatoimisesti.

Vaikka Kunnantalo on suosittu ja ajoittain ruuhkainenkin turistikohde, haluamme, että vieraamme rauhoittuvat ja viettävät aikaa tutkien ja havainnoiden rakennusta – ehkä jopa vähän kauemmin kuin ajattelivat. Vilkas ja meluinen ympäristö voi olla joskus haastava. Uusi ympäristö, paljon ohjeita, kieltoja ja asioita, joita pitäisi tehdä tietyssä järjestyksessä – vai saako mennä ihan omin päin?

”Tehdessämme autismiystävällistä ohjetta Kunnantalon vierailusta huomasimme useita asioita, joita voi selkeyttää ja tehdä helpommin omaksuttavaksi: kuinka kohteeseen saavutaan, mistä liput ostetaan, onko opastukseen pakko osallistua - entä, jos tulen majoittumaan, mistä ovesta pääsen sisään ja pidänkö avaimia aina mukana – pitkä lista asioita selvitettävänä”, kuvailee Taskinen ohjeen tekemisen vaiheita.  

Kunnantalolla pyritään opastamaan kävijöitä löytämään rakennuksen vaikuttavimmat yksityiskohdat, havainnoimaan kokonaisuutta. Pohjakuvaan on merkittynä myös paikat, joissa henkilökunnan mielestä on kaikkein rauhallisinta istahtaa hetkeksi – ihan vain rauhoittumaan ja nauttimaan vierailusta.

”Huomioimme asiakkaidemme eritystarpeet mahdollisimman luontevasti. Onnistunut kohtaaminen tarkoittaa meille sitä, että asiakkaan yksilölliset tarpeet tunnistetaan. Vierailukokemus voi olla hyvin erilainen esimerkiksi lapsille, eläköityneelle arkkitehdille, näkövammaiselle, liikuntaesteiselle tai autistiselle asiakkaallemme. Pyrimme vähentämään niin asiakkaiden kuin henkilökunnan stressitasoa ennakoinnilla ja helposti omaksuttavilla ohjeilla. Tuemme omalta osaltamme myös vahvaa tukea tarvitsevan autistisen ihmisen hyvän ja mielekkään vierailun toteutumista. Pyrimme varmistamaan vierailun autistiselle ihmiselle esteettömäksi ja saavutettavaksi: aistikuormaa voidaan vähentää ja henkilökunnalla on tietoa, osaamista ja keinoja autistisen ihmisen kohtaamiseen”.

Kunnantalon henkilökunta uskoo, että kaikille vierailijoille saatavilla olevat hyvät ja selkeät ohjeet ja eri tilanteisiin valmistautuminen ovat hyvän vierailun perusta. ”Selkeys ei haittaa ketään, mutta auttaa monia.”



Autisimiystävälliset ohjeet

 

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Ajankohtaisiin